Een (werk)dag in Shanghai

15 mei 2016 - Shanghai, China

We zijn al weer over de helft, wat gaat de tijd toch enorm snel. Heel veel leuke dingen heb ik al gedaan en gezien en er staan nog meer leuke dingen op de planning. Beijing, Jiangyin, nog een keer Nanjing en misschien Hanghzou zijn plaatsten die op de planning staan. Maar dat kost geld en gelukkig loop ik hier stage waar ik wat mee verdien. Maar wat doe ik nou eigenlijk op een dag?

Als ik een ochtenddienst heb doe ik het meest. Om 7 uur stap ik de deur uit en loop ik een kwartiertje naar de metro. Wat heerlijk is bij mooi weer. Temperatuur ligt vaak al rond de 15 graden en op een hoekje zie ik de oudjes al aan de Tai Chi en andere oefeningen. Bij de metro moet ik een keer overstappen en na 15 minuten loop ik een minuutje of 5 voor ik bij mijn kluisje ben. Pakkie aan en naar de vierde verdieping waar ik help bij het ontbijt. De ene ochtend ruim ik wat tafels af, de ander ochtend sta ik alleen maar achter de kassa de gasten in te checken. Rond half 10 mag ik gaan ontbijten en om 10 uur gaan we alles opruimen. Tafels schoon, vloer schoon en dan sta ik voor 11 uur al bij de receptie. Hier is het vooral wachten tot er buitenlandse gasten komen met vragen. Bij het uitchecken kan ik niks doen. Behalve te vragen hoe het verblijf was. En bij het inchecken kan ik ook niks doen. Behalve wat welkom thee inschenken en soms wat vertellen over de stad met de kaart. De rest van de dag is het wachten op vragen, bagage ophalen en wegbrengen, bij de deur ni hao zeggen en gezellig kletsen met Wim die dan om 12 uur begint.

Dat praten met Wim houdt niet op volgens mij. Sommige dagen is het erg rustig, maar die voorzien wij gerust een hele middag met commentaar op van alles en nog wat. Over werk gaat het natuurlijk altijd, ahum… We praten vaak over wat er gebeurt in het hotel met de gasten, collega’s en e-mailtjes zodat we weten wat er speelt binnen de hotelmuren. Maar we praten ook veel met de collega’s. Soms over voetbal uitslagen, het weer, natuurlijk over mooie auto’s die voorbij rijden (zoals een Lolse Looise) en over de mooie dames die langs of in het hotel lopen. Dagelijkse onderwerpen dus. Je zou haast denken dat we niets anders doen. Maar we praten ook veel met gasten om problemen op te lossen of om gezellig een praatje mee te houden.

Rond een uurtje of 2 is het tijd voor pauze en één keer in de week is daar aansluitend voor mij de Engelse les. Elke keer nemen we een stukje van het menu door voor de room service en herhalen we wat we de week ervoor hebben behandeld. Na de les is het voor mij nog maar een uurtje tot ik klaar ben. Wim moet dan nog door tot 9 uur ’s avonds. Als ik die dienst heb, van 12 tot 9, dan zit ik ’s avonds vooral achter de computer om reviews te beantwoorden en als ik geen les hoef te geven beantwoord ik de e-mailtjes en aanvragen. Dit wisselen Wim en ik veel af zodat we beide wat afwisseling hebben. Bij de vroege dienst ben ik klaar om half 5 en ben ik rond half 6 thuis. Even relaxen op de kamer en dan wat eten beneden met de buren Roanne en Rosan. Een serietje kijken en dan weer slapen. Bij de late dienst eet ik rond 7 uur en help ik als het nodig is in het restaurant. Om 10 uur ben ik dan thuis, zet ik een serie en ga ik slapen.

Een dagje in het Shanghaineese leven. Een dag wat nooit hetzelfde is door de vele verschillende gasten. Weekenden staan vooral in het teken van doen waar je zin in hebt, want je hebt geen verplichtingen. Geen weekendbaan of een volleybalwedstrijd zoals in Nederland. ’s Avonds ga je eens naar een club of bar en zondag doe je ook lekker niks. Ik zeg, laat die volgende 3 maanden maar komen!

*foto’s van mijn werkplekjes en video’s van clubs kun je vinden in mijn albums

1. Linda:
    18 mei 2016