Kandy; het culturele snoepje

29 maart 2024 - Kandy, Sri Lanka

De afgelopen drie dagen waren we in Kandy. De culturele hoofdstad van Sri Lanka. Om daar te komen moesten we zo'n 170 km reizen vanuit Habarana.

Na een gezellige avond met mijn schoonouders zetten we de reis voort en belandden we 's ochtends bij de grottempels van Dambulla. Vijf verschillende grotten met in totaal 150 Boeddhabeelden. In grottempel 1 zag je een grote liggende Boeddha uit de 4e of 5e eeuw en de Boeddha’s in grottempel 5 waren nog maar 120 jaar oud. Elke grot was versierd met fresco’s en muurschilderingen. Maar eerlijk is eerlijk, tijdens ons bezoek waren we een beetje tempelmoe geworden. Het voelde alsof ik weer met papa naar het huis van Da Vinci, Gaudi of Dali ging tijdens de zomervakantie. Even de kamer doorlopen, elkaar aankijken en zeggen: “Mooi man!” om weer door te gaan en met een ijsje bij de uitgang te wachten op de rest van de familie die het wel interessant vond. Achteraf gezien misschien jammer, maar ja, zo’n intensieve reis kan je wel eens overprikkelen.

Voor overprikkeling en andere kwaaltjes konden we terecht bij de specerijentuin-meneer die we daarna bezochten. We wandelden door de tuin en zagen een grote verzameling kruiden en specerijen. Meneer gaf uitleg, maar het was meer een verkooppraatje waar het allemaal wel niet goed voor was. Ik was er allemaal een beetje sceptisch over en ik houd niet zo van deze commerciële stops. Die hadden we een dag later ook bij een edelsteen museum/juwelier. Mooie sieraden, maar één blik werpen en je moest haast alle ringen en kettingen proberen. Gelukkig konden we ook even tot rust komen in de botanische tuin. Een gigantisch park met wel meer dan 100.000 bomen en planten waarvan ruim 4000 verschillende soorten. Deze rustige ochtendwandeling door het park was totaal het tegenovergestelde met de overweldigende culturele show die we later die dag bezochten. Ik heb nog steeds geen idee waar ik naar heb zitten kijken. De setting in een hotelzaaltje was alles behalve professioneel en sfeervol wat je wel van een culturele show zou verwachten. Zelfs de verlaten parkeergarage in Dronten straalt meer gezelligheid uit. Desondanks was de opvoering bijzonder te noemen. Lokale traditionele dans en muziek kwam voorbij waarbij de dansers en muzikanten traditionele kledij aan hadden. De voorstelling zelf was zeer knap en best mooi. Alleen denk ik dat het met een mooiere setting, zoals een klein buiten theater, veel beter tot zijn recht komt.

Als je in Kandy bent kan een bezoek aan de Tempel van de Tand niet ontbreken. Hier ligt de linkerbovenhoektand van Boeddha in een gouden kistje. In een kleine gouden stoepa. In een afgesloten kamer. In een goed bewaakte tempel. In een streng bewaakt park. En één keer per jaar komt de kleine gouden stoepa naar buiten voor de grote processie. Maar wacht even, die stoepa die ze dan gebruiken is een replica! Dus die tand bestaat misschien helemaal niet meer. Alsof Jesus nooit aan het kruis gestorven is, terwijl iedereen dat wel afbeeldt.

Ondanks mijn scepsis was het wel een hele mooie tempel waar mensen zaten te bidden. Vlak voor we vertrokken begon de dagelijkse offer ceremonie. Onder leiding van een hoop kabaal van muziekinstrumenten liepen de monniken de offer kamer in. Waarbij we een glimp van de binnenkant wilde opvangen, maar de monniken deden heel geheimzinnig door snel door de deuropening te glippen en deze achter zich dicht te trekken.

Op de laatste dag in Kandy dropte Manu ons in het hart van deze culturele hoofdstad en konden we onze eigen weg gaan. Even een vrije dag om deze stad op je eigen tempo te ontdekken. We begonnen op de bazaar. Wat een drukte. De standhouders zagen ons al van ver aankomen lopen door de blonde lokken van Danique en mijn lengte. We werden overal aangesproken en er werd geprobeerd om ons naar binnen te lokken. Daarna dachten we te ontsnappen aan de drukte door naar de lokale markt te gaan. Echter was het daar de lucht van vis en bedorven fruit dat de boventoon voerde. Via kleine winkelsteegjes kwamen we bij een hip westers haast Insta-waardig koffietentje dat ik online gevonden had. Hier hadden we heerlijk gegeten en gedronken. Via de mall liepen we naar de jungle achter de Tempel van de Tand. Daar heb je totaal niet het idee dat je 200 m naast de tweede grootste stad van Sri Lanka bent. We liepen door het bos en zagen 10 verschillende soorten vlinders en hoorde een kakofonie van geluiden van vogels en insecten.

Inmiddels was het al 15:00 uur en werden we toch moe. Dus zijn we de tuktuk ingesprongen terug naar het hotel en even verkoeling en ontspanning gezocht bij het zwembad. Morgen wordt weer een intensieve en lange reisdag.

Jouw reactie