'Sawadee krab' vanuit Thailand

11 oktober 2022 - Bangkok, Thailand

Zo, dat was me een reisje wel zeg. Het begon al met wat stress op station Eindhoven toen er door een treinkopper de treinen niet meer reden. Gelukkig vond ik meerdere gestrande reizigers en hebben we met z'n vieren naar Den Bosch een taxi gedeeld om daar weer de trein te pakken. Zo had ik geen vertraging en was ik gelukkig ruim op tijd aanwezig. Eenmaal op Schiphol was de groep zo gevonden en gewacht tot we alle 25 aanwezig waren. De groep bestaat uit twaalf reisbureau collega's, acht zelfstandige reisadvieseurs, vier collega's van het hoofdkantoor (product en marketing afdeling) en een journalist namens Reisbizz. Direct was al wel duidelijk dat dit een gezellige studiereis zou worden. De vlucht zelf was bijna 12 uur lang. We stegen op rond de klok van 21u en landden rond 14u Thaise tijd. Voor de snelle rekenaars van jullie is er dus een tijdsverschil van vijf uur.

Na een nieuwe stempel in het paspoort ontmoetten wij de locale reisgids. Kris komt uit Thailand, maar spreekt prima Nederlands en heeft veel (flauwe) humor en een goeie dosis zelfspot. Dat begon dus al meteen goed. De eerste nacht verbleven we in het Furama Silom hotel in Bangkok. Of zoals de officiële stadsnaam is: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit. Dit is zo lang dat je dit vast niet helemaal gelezen hebt. Ook voor de lokale bevolking is het te lang en korten ze het af naar: Krung Thep (stad der engelen). Bangkok heeft zijn naam te danken aan Baangmakok wat een stuk land aan de rivier met olijfbomen betekend. Inmiddels is deze stad aan de rivieroever uitgegroeid tot een Aziatische metropool van veertien miljoen inwoners.

Na aankomst in het hotel konden we ons snel opfrissen, want er stond een welkomst diner klaar in een ander hotel. Helaas, maar ook wel gelukkig, niet op het dakterras, want dat was letterlijk in het water gevallen. Er was namelijk een hemelbreuk aan de gang. Enorm veel regen en onweer. We zaten op de 38e verdieping aan het raam. Door de regenwolken zag niet veel. Maar met regelmaat werd ik verblind door de onweersflitsen en schrok ik van de directe knallen. Gelukkig klaarde het later op en konden we even het dakterras op voor het prachtige uitzicht over Bangkok. In de verte hoorde je het drukke verkeer, maar niet zoals ik dat ken van een grote Aziatische stad. In Bangkok geen continu getoeter zoals in Shanghai. De vier miljoen auto's die hier rondrijden hoor je niet, want de Thaise bevolking weet gewoon dat het geen zin heeft en dat je gewoon even moet wachten. Na het diner was mijn bed zeer welkom. Zo waren dag één en twee van de acht al direct om, met eigenlijk alleen maar reizen.

Om tien voor zes in de ochtend kregen wij onze wake-up call in de kamer. Wauw dat was wel vroeg, maar dan heb je wel de meeste tijd in je dag. We werden gedropt bij stadsbekendste fietstour; Co van Kessel. De beste man uit Nederland leeft helaas niet meer, maar zijn bedrijf leeft voort en staat bekend vanwege de rondrit per fiets door het "echte" Bangkok. Niet via de hoofdwegen naar de grote bezienswaardigheden. Nee, via de steegjes naar de lokale markten en tempels van de stad. Zo hebben wij onder andere een bloemenmarkt gezien en een tempel met een zestien meter hoge Buddha. In de markt mocht je de bloemen niet aanraken of ruiken, want dan was het niet puur meer in het geloof. Een bijzondere regel, maar de bloemen waren zeker mooi. En het rook toch heel lekker in die hal! Eenmaal buiten begon het enorm hard te regenen. Een beetje hetzelfde als de avond ervoor, maar dan zonder onweer. Even schuilen want zo'n tropische regenbui is zo weer voorbij. Dat bleek ook nu weer zo te zijn gelukkig.

We maakten de fietstocht af om daarna door te gaan naar het Grand Palace. Dit was ook heel groot. Het gehele gebied is zo'n 142 voetbalvelden groot. Dit paleis is van de koning en hij moet hier minimaal één nacht tijdens zijn ambt verblijven. Het paleis was prachtig en is ook deels de belangrijkste tempel van het land, de Wat Phra Kaew tempel van Buddha. Wat de tempel zo belangrijk maakt is de smaragdgroene Buddha. Volgens legende is het gemaakt in India van 43 v.C. en is het via verschillende buurlanden in Thailand geëindigd. Het beeld moest ik even zoeken tussen alle versieringen. Het is namelijk maar 66cm groot en staat heel hoog in de tempel. Drie keer per jaar krijgt het beeld een nieuw jasje van de koning. Dit staat voor de drie seizoenen in Thailand. Zomer, regen en winter. Op dit moment had het beeld dan ook een "regenjasje" aan en volgende maand volgt zijn "winterjas". Ben benieuwd of er dan ook zo'n bontkraag aan zit.

De dag sloten we af op de boot met een dinner cruise. Waar ik had verwacht rustig te eten met een kleine groep en uitzicht op de skyline. Maar dit was totaal het tegenovergestelde. Misschien iets te plat gezegd, maar het had iets weg van een vreetschuur op het water. Het eten was prima, maar enorm druk met mensen. Het entertainment was typische Thais, dus met dragqueens en niveau van zang was het tegenovergestelde van het waterniveau. Vanwege de vele regen was het waterniveau heel hoog en het dakterras erg nat. Daarom zaten we beneden en was het bijna een submarine. Gelukkig konden we tegen het einde naar boven om toch nog even te genieten van het mooie uitzicht. Dag drie was zo ook al weer ten einde. 'Kopkun krab' (bedankt) voor het lezen en tot de volgende blog!

1. Lucienne Berkhof:
    11 oktober 2022
    Ha ha het niveau het tegenovergestelde van 😂😂
  2. Tante Ellen:
    11 oktober 2022
    Wat een leuk verhaal met mooie foto’s! Leuk om te lezen!
    Veel plezier en succes verder met kennis op doen!🤓
  3. Hedwig:
    Ziet er prima uit Tyson. Wel een hoog damesgehalte in de groep 🤣