Terug in de tijd

12 oktober 2022 - Kanchanaburi, Thailand

Daar ben ik weer! Het was weer vroeg uit de veren voor dag vier van de studiereis. Een lange reisdag, want Bangkok laten we achter ons. We werden wakker in het Tongtara Riverview Hotel en reden om half 8 richting de oude hoofdstad: Ayuthaya. Voor de oplettende lezer is dit een bekend woord, want die werd ook genoemd in mijn vorige blog. Waarschijnlijk heb je er overheen gelezen, want het is een deel van de ellenlange naam van Bangkok.

Tijdens de twee uur durende rit vertelde Kris dat er ruim 600 tempels zijn in Ayuthaya. Daar hebben we natuurlijk geen tijd voor om ze allemaal te zien, dus hielden we het bij drie tempels. Wat Maha That met het hoofd van Buddha in de boomwortels. Wat Phra Si Sanphet met de drie stubbas van de eerste drie koningen van Siam (voormalig Thailand). En de laatste tempel zorgde in de bus voor veel tranen van het lachen. Namelijk Watyaichaimongkhol. Kris moest zelf ook grinniken en zei dat het niet over een persoon met Down ging. Hij vervolgde zijn verhaal en herhaalde het nogmaals. Toen viel bij mij het hele kwartje. De naam van de tempel klinkt als Watjijzeimongool. Dit konden wij amper geloven en het klonk haast als een grapje. Het resulteerde in een slappe lach golf in de bus en zelfs Kris moest even pauzeren van zijn verhaal: "Stop met lachen, ik kan me niet meer concentreer", zei hij met tranen in z'n ogen. De tempels zelf waren prachtig. Helaas niet meer in volle glorie, maar als ruïnes. Dit komt door de inval van Myanmar (voormalig Birma) in 1767 waardoor de stad grotendeels is afgebrand. De stad is heilig voor het grootste deel van de bevolking. Hier werd namelijk het Boeddhisme geïntroduceerd in Thailand. In alle jaren heeft het 400 jaar gediend als hoofdstad en deels als woonplaats van de koning. De duur van de bouw heeft 33 koningen geduurd. Gemiddeld leefde een man vroeger ongeveer 34 jaar. Wellicht dat ze koning zijn vanaf hun 17e jaar. Dus reken maar uit. Al deze tempels zijn gebouwd in ongeveer 560 jaar tijd tot 1767. Waarmee de start van de bouw rond het jaar 1200 begon.

Lunchen deden we net als een dag eerder in een hotel tussendoor. Lunch en diner is niet te pittig, maar zeker niet flauw. Blijkt dat ze toch wel een 'beetje pittig' kennen ipv 'niet pittig' of 'fuck alle blanken'. Misschien komt het omdat ik niet volledig blank ben? Het zijn ook typische Thaise gerechten en die zijn soms niet zo lekker, andere zijn wel lekker of zoals ze hier zeggen: 'aroy'! De lunch hotels en onze overnachtingshotels worden gebruikt voor overnachtingen tijdens de rondreizen die we verkopen. Alleen wat wij doen in vier dagen, doet de klant in ongeveer twee weken.

Na nog eens twee uur rijden waren we aangekomen in het Home Phutoey hotel aan de River Kwai. Wat eigenlijk de River Kwae heet. De 'ai' komt door de Australische krijgsgevangenen vanwege hun manier van uitspreken. Het resort ligt prachtig middenin de jungle met stromend water van het meertje met zwembad naar de River Kwai. Tussen de verschillende niveaus staan bungalows waar wij in slapen. Wat een gigantisch verschil met de twee dagen hiervoor. Van drukke stad naar de jungle.

1. Ome Ellent:
    12 oktober 2022
    Weer een leuk verhaal
  2. Linda:
    13 oktober 2022
    👍🏽
  3. Tante Ellen:
    13 oktober 2022
    Mooie foto’s! En weer leuk om te lezen!