Hakuna matata!

17 februari 2020 - Dronten, Nederland

Het is nu bijna zo ver. Na bijna twee jaar gewerkt te hebben op Lanzarote als reisleider is het nu tijd dat de reisleider zelf op vakantie gaat. En niet zo’n normale pakketreis, nee dit wordt een bijzondere reis, een niet alledaagse vakantie. Samen met mijn vriendin Danique ga ik naar het land van Simba. Wij gaan op safari vakantie in Tanzania! Lion King, kom er maar in! ‘In de jungle de grote jungle, daar slaapt de leeuw vannacht!’. Dat is toch wel het gevoel sinds wij geboekt hebben in september. Het is niet alleen het land van Simba, maar ook van mijn favoriete figuren uit The Lion King; Timon & Pumba. Met de befaamde uitspraak: Hakuna matata, of wel: Geen zorgen!

Over een week rond deze tijd zijn wij net een paar uurtjes in Tanzania. We hebben de vaccinaties gehad, malariapillen zijn gehaald en spullen zijn gekocht voor de reis. Natuurlijk hebben we ons ingelezen en zijn we goed geïnformeerd door Daniques familie die veel reiservaring hebben in dat gebied. Wij zijn voorbereid, maar hoe gaat onze reis eruitzien? Wij vertrekken met 14 andere reisgenoten op 23 februari. Na een reis van ongeveer 16 uur slapen we de eerste vijf nachten in tentjes. Geloof het of niet, maar ik ga kamperen… We kamperen aan de randen van de nationale parken, zoals de Serengeti, waar flink wat wild leeft. Er leven zebra’s, gnoes, giraffes en mooie vogeltjes. Maar ook olifanten, leeuwen, luipaarden, cheeta’s, hyena’s, jakhalzen en gieren. En dan zijn er ook nog de hagedissen, slangen, spinnen en belachelijk veel vliegen en muggen die 24/7 om je heen zoemen en op je lijf kriebelen. Fantastisch, ik heb er nu al zin in! Als we dan die eerste vijf nachten hebben overleefd gaan we richting Zanzibar. Hier zullen we nog wat dagen op het prachtige eiland vertoeven. Na alle natuurlijke en culturele indrukken kunnen we dus mooi relaxen aan het hagelwitte strand voordat we huiswaarts gaan op 8 maart.

Bij het inlezen over de bestemming kwamen we erachter dat de film The Lion King heel wat van de Tanzaniaanse taal Swahili heeft gebruikt. Zo betekend Simba een leeuw. Is een Rafiki een vriend en Hakuna Matata betekend dus letterlijk geen zorgen. Waar wij ook achter kwamen is dat we eigenlijk per ongeluk op het heel goed moment naar Tanzania gaan. Wij zijn vrij van half januari tot eind maart. Dus februari was het meest logische moment voor een mooie vakantie. Nu is februari weliswaar de heetste maand van het jaar en in maart begint het lange regenseizoen weer. Maar de grote migratie van gnoes, vergezeld met zebra’s, gazellen en impala’s, is in januari en die zullen in februari veel kalfjes ter wereld brengen. In deze periode worden er alleen al zo’n 500.000 gnoes geboren. Dus veel baby wild gaan wij tegenkomen, waar ook veel jagers op af komen. Dat zagen wij in de vele documentaires over de grote katachtigen (leeuw, cheeta en luipaard) in de Serengeti. Hoe zij daar leven is prachtig om te zien. Ik hoop echt dat wij ook maar een beetje van deze natuurlijke interacties kunnen meemaken. Ja, ik kijk er echt enorm naar uit. Ondanks dat ik filmpjes heb gezien waar de cheeta’s letterlijk even komen chillen op het dak van / in een safari busje. Als dat gebeurt heb ik toch echt wel even 50 tinten bruin in mijn onderbroek zitten. Maar goed, Hakuna Matata toch?

Zoals met mijn reizen naar China en Maleisië ga ik weer wat verhalen schrijven. Mits me dat lukt onderweg, aangezien we waarschijnlijk nergens WiFi hebben in de natuurparken. Anders komen jullie alles te weten na mijn reis en plaats ik de verhalen dus achteraf. Ook nu kun je weer zien waar ik zit middels de kaart op de website. Mijn laatste reisblog had de titel ‘Een reis om nooit meer te vergeten’, en ik heb zo’n gevoel dat dat weer gaat gebeuren.

Hakuna matata, ge hebt geen zorgen! Zorg maar dat ge geniet! ’t Is een theorie, een filosofie! Hakuna matata!

1. Maarten Walda:
    17 februari 2020
    leuk om te lezen Tyson. Geniet van jullie vakantie.
    Groetjes Maarten en Wahyuni
  2. Danique:
    17 februari 2020
    Hihi wat heb je dat toch mooi omschreven!! Ook ik ben enorm benieuw en kijk uit naar de reis, eentje die we nooit meer gaan vergeten! Hakuna matata🦓🦁🐆🦒
  3. Tante Ellen:
    18 februari 2020
    Wat heb je er toch weer een leuk verhaal van gemaakt! “50 tinten bruin“💩😄
    Joh, maar ik had niet in de gaten dat jullie al zo snel weggaan! Dan ben ik bang dat we jullie van te voren niet meer zien☹️
    Dan maar vast een hele goeie reis gewenst en een práchtige safari/vakantie!!! Kom weer goed thuis!
    Dikke knuffel voor jullie allebei!
    Liefs tante💋
  4. Ome Ellent:
    20 februari 2020
    Nou ik ben weer benieuwd naar jullie verhalen die we te lezen krijgen via de blogs. Zo te lezen heeft de liefde niks aan je schrijfstijl gedaan. Ik wens jullie heel veel plezier samen en ik hoop dat jullie gaan genieten van de natuur. Echt leuk om te zien als die net schattig geboren jongen opgejaagd worden door een cheetah en daarna in stukken worden gescheurd. Opa vond dit altijd verschrikkelijk maar we moesten wel altijd even kijken hoe erg het was. ;-).
    Nou heel veel plezier en misschien zien we jullie dit weekend nog.