'Kopkun krab' Thailand

17 oktober 2022 - Eindhoven, Nederland

Daar zit ik dan weer thuis in Nederland. Vooraf zei ik al dat ik enorm veel geluk had dat ik naar Thailand mocht voor werk. Dat is tijdens en na de reis ook wel heel duidelijk geworden. Dit was echt een snoepreisje, een 'once in a lifetime' studiereis. Eentje waarbij je een rondreis maakt in een ver land is uitzonderlijk. Meestal is het aan één stuk door hotel inspecties en wellicht een excursie met wat vrije tijd. Maar ook van deze reis heb ik enorm veel geleerd. Niet alleen van het land, maar ook het rondreis product in Thailand en een TUI rondreis in algemene zin. Tijdens mijn vorige reis had ik al gemerkt hoe belangrijk een reisgids was. Met onze rondreis door Tanzania was het Vesh en nu in Thailand was het Kris. Beide hebben de rondreis destijds voor mij gemaakt. Is de gids niet leuk, ongeorganiseerd of vertellen ze geen interessante informatie, dan beleef je het land en de rondreis toch compleet anders terwijl je dezelfde dingen bezoekt.

Kris is een soort 'stand up comedian on the road'. Hij moest zelf ook zo vaak lachen om wat hij zei en om onze reacties. Heerlijk ook dat hij zei wat hij dacht, want dat doet een Thai niet zo snel. Na 25 jaar gewerkt te hebben met Nederlanders is hij flink verkaast. Kris was niet alleen grappig, maar wist ook bizar veel en kon dit ook goed uitleggen. Naast de geschiedenis en andere informatie van de bezienswaardigheden, leerden we ook de basis van de taal. In Thai is er geen 'het paard', 'de paarden' of 'het paardje'. Wanneer je 'de' of 'het' gebruikt is niet van toepassing en ze gebruiken ook geen meervoud. Deze taalregels hoorde je ook terug in hoe hij Nederlands sprak: "Hier hoef je niet betaal". Het bijzondere aan de Thaise taal is dat alle mannen de zin eindigen met 'krab' en alle vrouwen met 'ka' als beleefdheidsvorm. Tijdens de rondreis leerden we ook elke dag weer een nieuwe Thai woord. Stiekem heb ik de meeste woorden ook verwerkt in mijn reisverhalen van deze studiereis. Kris vertelde graag over het leven in Thailand en vaak ook over zijn persoonlijke leven. Besproken topics waren onder andere het Buddisme, schoolsysteem, zorgsysteem, mentaliteit van de bevolking, sekstoerisme en hoe hij de corona tijd doorbracht met de maatregelen en vaccinaties. Het mooiste was nog wel hoe fantastisch goed hij de culturele verschillen tussen Thailand en Nederland kon blootleggen. Alle uitleg was gewoon in het Nederlands met een Thais accent, dus makkelijk te volgen. En zoals gezegd werd het allemaal nog leuker door een hoge dosis humor en zelfspot.

Zelden heb ik ook zo veel gelachen in één week. Sommige avonden had ik zelfs spierpijn in mijn buik van het lachen gedurende de dag. Of was het van al dat spicy voedsel? Maar zoals gezegd was de gids de grootste drijfveer van de reiservaring, maar ook met de collega's klikte het goed. Flauwe grappen werden over en weer gemaakt wat resulteerde in de slappe lach en huilen van het lachen. Het gebeurde wel bijna dagelijks bij iemand van de groep. Als er dan meerdere in de groep een aanstekelijke lach hebben is het feest natuurlijk compleet. Om een goede klik te hebben met je kamergenoot op zo'n studiereis is ook zeer belangrijk. Ik was heel blij dat ik met Jordy zo'n klik had. Na een lange dag vol met indrukken was het fijn om het allemaal samen te verwerken en nogmaals te lachen om de grapjes van de dag. Hierdoor bleven we zo lang praten dat we vaak pas om 02:00u 's nachts de lampen uit deden. En dan nog konden we onze lach niet inhouden als we dachten aan de leuke momenten van de dag.

Mocht ik ooit weer een studiereis mogen doen zal het deze studiereis naar Thailand waarschijnlijk nooit kunnen overtreffen. Zoals ik al zei, dit is een 'once in a lifetime' studiereis. Dus dankjewel TUI voor deze bijzonder mooie ervaring en 'kopkun krab' aan Kris en Thailand.

1. Tante Ellen:
    17 oktober 2022
    Leuk weer om alles te lezen. Laatste stukje met een grote glimlach gelezen😁
    Welkom thuis!