Strange things in England (or Holland)

12 september 2010 - Bristol, Verenigd Koninkrijk

Hallo mensen, weer een blogje. Nummer 5 alweer. Best wel wat te vertellen! Ook een aantal wist-je-dat-je’s verstopt in het verhaal zelf.

Eerst maar even vertellen over mijn stage week! Had ik trouwens al verteld dat op mijn stageschool de klassen een naam hebben van een soort boom? Mijn klas heet Fir Class. Is volgens mij een soort dennenboom ofzo. Maar mijn week was echt weer leuk! Kinderen blijven enthousiast en ik blijf ook maar lol hebben met mijn stagebegeleidster en de onderwijsassistent. Ik moest samen met de onderwijsassistent (Mrs. Higgs) een rekenopdracht doen. Na de opdracht zei ik tegen haar. In Nederland tellen wij heel anders. Hier zeg je twentyfour en in Nederland zeg je eigenlijk fourtwenty (vier-en-twintig). Zij keek heel verontwaardigt van Dat meen je niet?! Ze snapte niet hoe wij dat die kinderen konden aanleren. Want je leest van links naar rechts maar met cijfers doe je het dan eens andersom. Ik zei dat het helemaal leuk wordt bij hoge getallen zoals 3844. In het Engels zeg je three-thousand-forty-four. Maar in Nederland zeg je eigenlijk three-thousand-four-forty. Nou toen zei ze dat ik moest stoppen, want het was 'madness'. Aan het eind van de dag moest ik op de gemaakt opdrachten de datum schrijven. Nou je raad het al dat doen wij ook anders dan de Engelsen. In Engeland schrijf je eerst de maand/dag/jaar, in Nederland schrijf je dag/maand/jaar. Ik zei dat tegen haar en ze zei lachend dat ik moest ophouden met die rare praat, want ze kreeg er hoofdpijn van!

Nog zo iets raars. Ze hebben hier dezelfde producten als in Nederland, dezelfde reclames van het product en dezelfde verpakking. Maar wat denk je?! Ze noemen het hier héél anders! Een paar voorbeelden: Lays is Walkers. Dreft is Fairy. Axe is Lynx en Olaz is Oley. En zo zijn er vast nog wel een aantal producten. Ohja en je wordt hier dood gegooid met verzekeringsreclames op tv. “Als je bij ons een verzekering afsluit krijg je van de afgelopen jaren het verschil van je huidige verzekering van ons terug! Dat wel kan oplopen tot £500!” Erg vervelend als er om de 10 minuten 5 minuten reclame is.

Maargoed… Ik heb trouwens nu Wireless Internet! Zo fijn is dat. Geen gezeur meer met een draadje. Geen gezeur meer met wie nu internet mag. Internet wanneer je wilt! Dus ik kan mijn series gewoon kijken. Zoals FlashForward, nu helemaal afgezien. En over series gesproken! Hier op tv heb je een zender, E4 of E4+1, die zenden bijna de hele dag Friends uit. Dus wat kijken Marije en Tyson voordat ze naar stage gaan: Friends. En ’s avonds bij het eten wat kijken we dan? Ja inderdaad Friends.

Gister was er in het centrum een speciale dag voor Bristol. Het was Open Doors Day. Je kon allerlei gebouwen bezoeken (of delen van gebouwen) die normaal niet toegankelijk is voor publiek. Wij zijn naar The Old Vic geweest. Het oudste theater van Groot-Brittannië. Het gebouw is 244 jaar oud en de eerste show was op 30 mei 1766. We hebben even backstages gekeken en naar een erg lang verhaal geluisterd van een man die de geschiedenis van het theater van dag tot dag beschreef zowat. Voor de rest die dag niks gedaan. Vandaag is Marije weer naar de kerk en heb ik de stofzuiger door het huis gehaald.

Oooohja bijna vergeten! Ik heb vrijdagavond een mail gestuurd naar een volleybal club!! Ben benieuwd, wacht in spanning af op reactie! Hoop dat ik veel ga leren hier.