Tijd voor vakantie!

18 maart 2018 - Melaka, Maleisië

Eindelijk is het dan zo ver. Na een lange tijd wachten en een winter afzien in de kou kan de reis nu toch echt beginnen! Maar niet voor we wat thuisblijvende familie gedag hebben gezegd natuurlijk. Zo kwam ik ook even bij Opa thuis. Hij vond het maar wat jammer dat hij niet mee kon naar zijn geboorteland, maar vertelde wel wat hij onder andere gezien had, zo'n 70 jaar geleden. Dat we echt naar de theeplantages in de Cameron Highlands moesten, daar was het toch prachtig. Vrouwen met grote riete manden op de rug plukten de theebladeren voor zijn neus. Ook de vele rode en zwarte koffiebonen stonden hem nog goed in het geheugen. We moesten ook naar Ipoh waar een schitterende rivier doorheen stroomde, waaraan hij bij zijn tante gewoond heeft. Doordat hij wat vergeetachtig is vertelde hij deze twee verhalen een paar keer, maar dat vond ik niet zo erg. Ik kreeg gewoon nog meer zin in de vakantie, want deze twee plekken staan ook op het programma.

De volgende dag waren we allemaal ingepakt en klaar voor de vlucht van iets meer dan 12 uur. Ik weet nog goed hoe erg de jetlag was in China, dat ging niet nog eens gebeuren. Geen alcohol, eventjes slapen aan het begin van de vlucht en zo snel mogelijk aanpassen aan de Maleisische tijd. Eenmaal aangekomen gewacht op m'n oom en tante die bij mijn neefje op bezoek waren op Cebu, Filepijnen, en daarna konden we met het gehuurde busje en chauffeur opweg naar de eerste stop: Melaka.

De genomen maatregelen voor vertrek om geen jetlag te krijgen waren een succes! Na de eerste nacht werd ik fris wakker en kon de dag beginnen. Onze chauffeur Abdul kwam ons ophalen en vandaag gingen we Melaka ontdekken.

Volgens mij hebben we alle belangrijke trekpleisters wel zo'n beetje gehad. Het was een grote geschiedenisles van Abdul, die erg veel van stof is. Eerst maar eens het museum in die de volledige geschiedenis van Maleisië tentoonstelde. Zo heette het land eerst Melaka, vervolgens werd het Malaya en daarna werd het zoals wij het nu kennen Maleisië. Het land heette Melaka, omdat de regio en de stad Melaka enorm belangrijk werd. Dit kwam door een Indiër die de stad Melaka hielp groeien. Later werd het overmeesterd door de Portugezen in 1511. Echt heel lang hebben zij het niet volgehouden, want in 1641 gaven de Portugezen zich al over bij het zien van de Nederlandse V.O.C. schepen. Van beide overheersers zie je nog steeds veel terug in de gebouwen en namen. Het Stadhuys is daar een voorbeeld van. Dit is ook het oudste Nederlandse gebouw in Zuidoost Azië. Nederland bouwde nog snel een windmolen als aandenken voor ze een mooi aanbod van de Britten kregen om Melaka te ruilen voor wat land van Indonesië. Dus vanaf 1824 was Engeland hier aan de macht. Er is even een machtsovername gehad van de Japanners tijdens WOII, maar daarna kwamen de Britten weer.

We zijn ook allerlei gebedshuizen langs en in gelopen. Moskee, christelijke kerk, Hindoestaans gebedshuis, Chinees gebedshuis en een Buddhistisch gebedshuis. Erg mooi om te zien dat er zo veel verschillende religies letterlijk naast en met elkaar wonen, de gebedshuizen staan namelijk allemaal in dezelfde straat. Met al die verschillende religies en de rijke historie bij elkaar is het ook niet raar dat de regio Melaka op de UNESCO lijst staat.

Onderweg nog even geluncht en Abdul at lekker met ons mee. Mooie gelegenheid om oude foto's van Opa te laten zien. Hij was erg geïnteresseerd en maakte nog maar eens duidelijk hoe bijzonder onze reis is. En hij is er van overtuigd dat zijn familie nog wel in de buurt van Ipoh wonen waar we later deze week heen gaan.

Volgens Abdul en zijn landgenoten heb je Maleisië pas echt gezien als je in Melaka bent geweest. Een mooi begin dus van onze reis. Morgen verruilen we de historische stad voor 's lands grootste jungle: Taman Negara.

1. Hedwig:
    18 maart 2018
    Hey Tyson. Dat doe je goed hoor dat schrijven. Zo kunnen we hier lekker jaloers volgen wat jullie doen. Doe je even de groetjes aan mijn lieve vriendinnetje. Kijk uit naar je volgende verslag.