De hitte trotseren in Sri Lanka

26 maart 2024 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Tijd voor de grote klim! Wie Sri Lanka op Google Afbeeldingen zoekt ziet vrijwel direct de Leeuwenrots van Sigiriya als resultaat. De Eiffeltoren van Sri Lanka, maar dan zonder lift. Het is één van de letterlijke hoogtepunten van deze rondreis.

Bovenop de Leeuwenrots staat een vergaan paleis van koning Kassapa. Dit verhaal is net de Game of Thrones van Sri Lanka. Kassapa vermoordde zijn vader en pakte de troon zonder dat hij de eerste troonopvolger was (zoon van de harem en niet van de koningin). In de 4e eeuw liet hij een paleis bouwen op de rots, maar na tien jaar regeren kwam zijn halfbroertje (zoon van de koningin) met een leger uit India. Kassapa verloor de oorlog, pleegde zelfmoord en het paleis is sindsdien verlaten. Nu kan je de overblijfselen van z’n paleis bezoeken. Nagenoeg is alleen de fundering nog over, de rest is weggevaagd. Alsof de natuur zegt: “Kijk, dit krijg je ervan als je vals speelt.”

En wat een klim was dat zeg, 1250 treden! Alsof je meedoet aan de Mount Everest voor beginners. Het was een flinke beproeving, want die zon brandde op je bol alsof je een kip aan 't spit bent. Gelukkig was er ook af en toe schaduw.

Als je hoogtevrees hebt is dit geen fijne wandeling. Danique heeft dus flinke hoogtevrees. De wandeltocht ging van stenen trappen naar stalen trappen. Waarbij de stalen trap vaak aan de zijkant van de rotswand hangt, al kijkend de afgrond in. Met trillende benen liep Danique aan mijn hand achter mij aan. Voetje voor voetje, trede na trede, rustig aan omhoog. En eenmaal boven op 200 meter hoogte, badend in het zweet, stonden we samen tussen de ruïnes met een prachtig uitzicht. Dit was nog eens adembenemend, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig waren het veel plateaus, waardoor je niet continu de afgrond inkeek. Maar met gepaste voorzichtigheid liepen we rond om foto's te maken. Al met al hebben we 364 m omhoog geklommen, trappetje op, trappetje af. En wat ben ik ongelofelijk trots op Danique. Iets meer dan zeven maanden geleden lag ze nog in bed met vier gebroken rugwervels door een verkeersongeluk. En nu stond ze daar, als een heldin, boven op de Leeuwenrots in Sri Lanka, haar hoogtevrees de baas te zijn.

Na deze ongelofelijk prestatie reden we na de lunch naar een klein lokaal landbouwdorpje voor een wandeling en een kookles. Het was alsof je in een tijdmachine stapte, terug naar de tijd van je overgrootopa. Kindjes kwamen ons gedag zeggen en Danique gaf ze graag een high-five. Aan het eind van de wandeling kregen we een kleine kookles. Alsof je even in de keuken van oma Sri Lanka mocht kijken.

Terug in het hotel waren we voldaan in slaap gevallen van weer een zeer intensieve dag. De volgende dag beloofde weer zo intensief te zijn. Dan doen we een activiteit waar Nederlanders zo goed in zijn; fietsen!

Op dinsdag 26 maart stapte we rond 10:00 uur de zestiendehands Japanse fiets op in Polonnaruwa. Een historische ruïne stad van duizend jaar oud. Deze gammele fietsen waren natuurlijk niet gemaakt voor de mensen uit 'het land van de fiets'. Het is natuurlijk een illusie om hier een fiets te krijgen voor mijn lengte, laat staan eentje met een accu. Ik had dus ook echt het idee dat ik een kinderfietsje uit het circus te pakken had.

We fietsten van ruïne naar ruïne en het was nog heter dan de dag ervoor tijdens de grote klim. Mocht je willen weten hoe het voelde? Dan kan je dit eventueel in Nederland ook ervaren. Sleep een hometrainer de sauna in en zet 'm op de heetste stand. Vergeet je zadel niet op het laagste gaatje te zetten en fietsen maar!

De ruïnes die we bezochten waren delen van paleizen en tempels met Boeddha beelden. Deze tempels zijn geen bidplaatsen zoals in Anuradhapura. Het was ooit eens wel 200 jaar lang de hoofdstad van Sri Lanka. Nu is het grotendeels vervallen en staat de stad op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Terwijl ik de verkoeling zocht van een ijsje stapten we de fiets weer op naar de volgende stop. En toen gebeurde het. Daar liep een man die verdacht veel op Danique’s vader leek. En toen, een scène uit ‘All You Need Is Love’. Een prachtige kreet van Danique: "Papa!". En achter hem aan rende Danique’s moeder naar ons toe. Een omhelzing en lachende gezichten was het resultaat. Deze onverwachte ontmoeting was het hoogtepunt van de dag. Danique kreeg de rest van de middag haar lach niet meer van haar gezicht.

Danique's ouders maken ook een rondreis door Sri Lanka, maar dan voor drie weken met een andere route van een andere reisorganisatie. Doordat hun gids het programma omgooide kwam het zo uit dat we elkaar tegenkwamen. Hoe gek is dat toch om bekende gezichten tegen te komen aan de andere kant van de wereld. En wat bleek, hun hotel lag 5 min per tuktuk van ons hotel vandaan. Dat konden we niet aan ons voorbij laten gaan. Wij hebben de tuktuk gepakt en de rest van de avond met mijn schoonouders doorgebracht.

1. Lucienne Berkhof:
    28 maart 2024
    Ha ha ha hilarisch 🤣 ik had jullie willen zien op die fiets ! Een prachtige reis . En wat geweldig dat jullie ouders en schoonouders tegenkwamen , dat vergeet je nooit meer ❤️
  2. Tante Ellen:
    28 maart 2024