Eilandhoppen in Maleisië

30 maart 2018 - Langkawi, Maleisië

Tijd voor stop nummer 5. Aangekomen op het snik hete eiland Penang zeiden we gedag tegen Abdul. Hier verblijven we twee nachten voor we met de boot naar Langkawi gaan om daar een week te relaxen. Appie zien we daarna weer als hij ons komt ophalen van het vliegveld in Kuala Lumpur. Hopelijk overleven we deze ruime week zonder hem.

We zijn beland in Georgetown, de hoofdstad van het eiland. Na het dumpen van de koffers zijn we meteen op zoek gegaan naar de Clan Jetties. Dit is een oude Chinese stam waarbij de mensen op palen wonen in zee. Erg bijzonder om te zien en de lucht was ook enigzins bijzonder te noemen. De lucht was namelijk nog sterker dan de lucht die 's ochtends van de wc komt na een avondje zuipen gemixt met een chili con carne dinner. Via de hop-on-hop-off bus naar de botanische tuinen gegaan en even rondgekeken voor we weer richting huis gingen. De volgende dag weer op pad met dezelfde bus en nu maar uitgestapt bij Penang Hill waar je met een trapsgewijs treintje steil omhoog gaat tot 714m hoogte. Daar had je een schitterend uitzicht over de stad en onze volgende stop: de Kek Lok Si tempel. Eenmaal aangekomen bij de Buddhistisch tempel wist ik niet wat ik zag. Het hele complex is zo enorm groot. Niet zo gek dat het met deze omvang de grootste Buddhistische tempel van Maleisië is. Twee treintjes omhoog, een ritje in een golfkarretje en we waren eindelijk boven. Daar stond een immens 36,5m hoog bronzen beeld van Kuan Yin, de godin van vergiffenis. De dag sloten we af met de bekende street art van Georgetown. Één van de redenen waarom de binnenstad, net als de streek Melaka, op de UNESCO werelderfgoed lijst staat. Wat op de route naar ons hotel lag hebben we gezien, helaas was dit niet alles. Maar we kwamen ook muurschilderingen tegen die niet op de kaart stonden die minstens zo mooi waren.

Dit was alweer het laatste avontuur op het eiland Penang. Tijd om een hele week belachelijk lekker te relaxen op het bounty eiland Langkawi. Voor we dat konden doen moesten we eerst 2,5uur in de boot zitten. Dit is geen bootje waar je heerlijk op het dek kan zitten zoals je dat doet bij de overtocht naar één van de Waddeneilanden. Nee, hier zat ik opgevouwen in één grote cabine met alle andere passagiers en de airco stond op ijzige orkaan. Bij aankomst de knieën ijsvrij gemaakt zodat we richting ons hotel konden in het busje. Na een ritje van een halfuur kon het chillen beginnen op het grootste eiland van de 99 eilanden waaruit Langkawi bestaat. Op dit eiland heb je vooral stranden met palmbomen waar je van droomt als je achter je bureau in Nederland uit het raam kijkt en het weer eens regent. Gelukkig is er op het eiland meer te beleven dan alleen zon, zee, zwembad en zuipen. Na twee dagen was het ook wel weer genoeg. Daarom hebben we op dag 3 wel wat ondernomen. We bezochten de beroemde Sky Bridge van Langkawi. De loopbrug van 125m die aan wat kabels hangt. Om die te bereiken werd er eerst een ritje van 708m omhoog gemaakt met de cable car. Een soort skilift in 35°C. Dus in plaats van een ijskast boot zat ik dit keer in een sauna lift zonder water, aangezien dat bij de entree ingenomen werd. Desondanks hadden we een schitterende dag zoals je kan zien aan mijn foto's en video. Ook hadden we veel lol in het 3D museum wat naast de cable car te vinden was.

De volgende dag was het weer heerlijk relaxen aan het zwembad. Uitkijken was het wel, want het is hier nog heter dan op Penang en je verbrandt zelfs na een volle dag in de schaduw. Mijn moeder kan dit uit eigen ervaring vertellen. Gelukkig ben ik amper verbrand en kan ik nog wat extra zonuren pakken tijdens de volgende verrassing van de vakantie. Maar daarover meer in mijn volgende reisblog!

1. Tante Ellen:
    30 maart 2018
    Wat ontzettend mooi allemaal weer, Tyson! En wát een leuke foto’s van dat 3D museum!😄
    Je kan erg leuk schrijven jongen! Ik kijk al weer uit naar jouw volgende blog, ik ben érg benieuwd waar jij morgen naar toe gaat!!🤔
    🙋😙
  2. Hedwig:
    31 maart 2018
    Prachtig weer Tyson. We kunnen heerlijk meegenieten van je leuke verhalen. Geniet lekker van het mooie eiland! Groetjes aan iedereen en fijne Pasen.