Een reis om nooit meer te vergeten

6 april 2018 - Dronten, Nederland

Wat een ongelooflijk mooi verhaal heb ik gemaakt in de afgelopen drie weken. En wat heb ik mij enorm vermaakt in het geboorteland van mijn Opa. Inmiddels al weer een ruime halve dag thuis en terugkijkend op de reis vind het nog steeds erg bijzonder dat we verre familie hebben gevonden. En vooral dat zij in huis een foto van ons zo lang bewaard en ingelijst hadden. Dat het bijzonder was voor hen werd ook duidelijk. De dagen na ons bezoek aan het dorp werd ik overspoeld met berichten via Instagram, ontving ik volg- en vrienduitnodigingen en kreeg tientallen duimpjes en hartjes op oude foto's. Om nog meer familie te ontmoeten hadden we in Kuala Lumpur nog een avondje vrijgemaakt voor de familie die in de hoofdstad woont. En wat een avond hebben we gehad. Lekker gegeten bij een restaurant buiten het centrum en rond de 20 nieuwe familieleden ontmoeten. Daarna met twee verre achter neven en een verre achter oom wat gaan drinken en is mij twee Maleisische voetbalshirts cadeau gedaan. Theoretisch gezien zijn we zo ver familie van elkaar dat je als Nederlandse familie elkaar nooit zal zien of zal kennen. Maar in de praktijk in Maleisië is het alsof het mijn volle neven zijn zoals wij dat kennen. Een echte hechte familie, wat super gezellig en leuk is. Voor wie er niet bij kon zijn die avond zwaaide ons uit op het vliegveld, weer 15 nieuwe gezichten! Het is allemaal wat overweldigend zo veel nieuwe familie, maar o-zo gaaf en allemaal enorm lieve mensen. En dat enkel door een heel klein beetje gezamenlijk DNA. Je hoort meteen bij de familie en je merkt nu al dat ze altijd voor je klaar zullen staan als je weer op bezoek wilt komen. Ik ga zeker terug en dan, op advies van iedereen, tijdens het Suikerfeest. Dan komen alle familieleden bij elkaar.

Deze hele nieuwe familie toestand is allemaal dankzij onze chauffeur Abdul Rahman. Wat een held is hij. Na dag één zei hij al: 'Jullie vakantie is voor mij pas echt geslaagd als jullie hier familie vinden.' En of dat gelukt is. Terima kahsi Abdul!

Maar wat is het een ongelooflijk mooi land. En wat vriendelijk en trots is de bevolking hier. Overal zie je de nationale vlag wapperen en word je altijd vriendelijk begroet. Niet alleen heb ik geleerd over de bevolking en de bezienswaardigheden, zo ken ik nu ook wat woorden in de taal Bahasa en het een en ander over het land zelf. Zo blijkt Maleisië 's werelds grootste exporteur van palmolie te zijn. Waar ik een palmboom nog enigszins bijzonder, mooi en tropisch vond, vind ik het nu net zo normaal als een buxus of een conifeer. Achterin het busje van Appie keek ik vaak naar buiten en zo ver ik kon kijken zag ik geregeld alleen maar palmbomen. Wat ik wel jammer vind aan dit land is dat je alleen als man een sultan kan worden. Want hoe leuk zou het zijn als de sultan van één van de 13 staten vrouwelijk zou zijn en een sultana genoemd werd.

Tijd voor wat feitjes. We vertrokken op vrijdagavond 16 maart naar Maleisië en zijn na 3 weken weer teruggekeerd in Nederland op vrijdagochtend 6 april. In deze weken heb ik ongeveer 22.500 km afgelegd, 2 nieuwe landen bezocht, op 3 eilanden geweest, op 8 verschillende bedden geslapen, 11 dorpen/steden bezocht, 2 apen op m'n nek gehad, 36 toeristische plaatsen bezocht volgens Google, 7 blogs geschreven (wat veel meer is dan ik had verwacht) en het mooiste van alles: ontelbare veel nieuwe familie rijker (het wordt elk jaar meer tegenwoordig). Nu tijd om alles uit te pakken en opnieuw in te pakken, want ik ben slechts 33 uur in Nederland voor ik weer het vliegtuig pak. Ditmaal naar Lanzarote om daar te werken voor een halfjaar als reisleider voor TUI.

Bedankt voor het volgen en de vele leuke reacties! Tot de volgende reis maar weer!

Update
Op 23-05-2018 is opa helaas gestorven, een ruime maand na onze reis. Achteraf maakt het de reis nog specialer dan het al was.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tante Ellen:
    7 april 2018
    Hahaaa, dat hoedje😄
    Nou, wij hebben genoten van jouw vermakelijke reisverslagen!
    Nu op naar Lanzarote, we wensen je maar weer een goeie reis en een gewéldige tijd daar!!!
    Liefs tante Ellen en oom Ellend😉
  2. Hedwig: