Een onvergetelijk jungle avontuur

21 maart 2018 - Nationaal park Taman Negara, Maleisië

Tijd voor onze tweede stop, de jungle van Taman Negara. Voor we daar waren moesten we eerst bijna 7 uur in ons busje door brengen vanaf Melaka en daarna een riviertje over voor we in ons hotel konden inchecken. Eenmaal gedaan werden al snel wat apen tussen de huisjes gespot. Voor de nacht begon nog twee excursies geboekt voor de volgende dag. Helaas ging slapen niet zo makkelijk met alle jungle geluiden. De apen en insecten waren duidelijk aanwezig, wat ook wel weer heel gaaf was.

Om half 10 's ochtends lag al een longtail-bootje voor ons klaar, tijd voor de eerste excursie. Via een kronkelende rivier viel ik van de ene na de andere natuurlijke verbazing. Wat ongelofelijk mooi hier. Weer een bochtje om en weer het gevoel alsof ik in een intro van een natuurdocu zat. We stopten een paar keer. Één daarvan bij een enorme boom van 400 jaar oud. Een jonkie als je bedenkt dat de jungle de oudste ter wereld is met 130 miljoen jaar. Het gebied is ook bijna zo groot als heel Gelderland en sinds 1938 is het gelukkig een beschermd nationaal park. Als we terug varen blijf ik mij verbazen. De bomen zijn zo hoog als flats, waarvan degene aan de oever half over de rivier hangen. De stenen en boomstronken in het water vormen een obstakel parcours en ik heb wel 50 tinten groen gezien volgens mij. Waar is de stem van Sir David Attenborough?!

Als je maar één volle dag hebt in de jungle moet je natuurlijk het meeste er uithalen. Daarom hebben we meteen nog een excursie gedaan naar de Orang Asli, de Maleische Aboriginals. Bij de Bateq stam, één van de 13 stammen in Maleisië, werd ons uitgebreid verteld hoe deze mensen opgroeien, leven en opgebaard worden. Erg interessant en veel te veel om dit op te schrijven (het verhaal is al lang zat). Om het af te sluiten mochten we nog blaaspijp schieten als een echte Orang Asli. Na dit bezoek ging iedereen zich even opfrissen voor het diner. Ik moest toch wachten tot de douche vrij was, dus liep ik nog even naar een observatie huisje. Vanaf zo'n 5 meter hoogte genoot ik van de jungle rust. Vogels waren heerlijk aan het zingen, insecten tjirpten er op los en ver in de bossen hoorde je de gibbons joelen. Ik keek ondertussen naar een open plaats in de hoop de gibbons, olifanten, tijgers, tapirs, Maleise beren en neushoorns te spotten die in dit oerwoud leven. Die kwamen helaas niet langs, wel een klein wild zwijn wat zich prima vermaakte met wat vogels op z'n rug. Wat een schitterende dag!

Terwijl ik dit verslag op mijn mobiel typte liep de huispauw rustig langs mij heen. Je bent hier echt in het wild. Geweldig! Inmiddels al weer in de Cameron Highlands, waarover de volgende keer meer.

1. Tante Ellen:
    21 maart 2018
    Oh wat prachtig allemaal, wat doen en zien jullie geweldige dingen!!
    Geniet maar weer verder, ik kijk al uit naar jouw volgende blog!
    Liefs
  2. Hedwig:
    21 maart 2018
    Nice Tyson. Wat een mooie plaatjes.